Wijnrecensies

Kassakoopje? Ik kijk wel uit

Harold Hamersma krijgt een wat vieze smaak in de mond van parasitic marketing.

 

data30769578-33e77a

 

 

 

 

 

 

 

Lang geleden meende ik de slag van mijn leven te hebben geslagen door een dure merkzonnebril aan te schaffen in een truckerscafé. Voor een zeer scherpe prijs. Drie dagen later viel er een glas uit. Op naar de opticien die mij fijntjes wees op de schrijfwijze van het logo: Ray Bon. De fles parfum, die ik in dezelfde koop voor mijn toenmalige verkering had aangeschaft, onthulde ook kleine lettertjes. Boven Chanel 5 stond nauwelijks leesbaar ‘type’ gekrabbeld.

Het korstje van deze herinnering werd onlangs opengekrabd door een berichtje in de Engelse pers. Het betrof een Franse rechtszaak, aangespannen door een van de kostbaarste rode wijnen ter wereld. Pomerol-icoon Petrus meldde inbreuk op zijn merkrecht, omdat een goedkope bordeauxblend zichzelf Petrus Lambertini had gedoopt, met daaronder ‘N° 2’. Volgens ‘de enige echte’ zou de consument kunnen denken dat het hier Petrus’ tweede label betrof, waarvoor druiven worden gebruikt die nog niet goed genoeg zijn voor de premiumversie. Tot verbijstering vonniste de rechter echter ten faveure van het kassakoopje.

Het zal koren op de molen zijn van de firma’s die hier in kranten en online hun wijnwaar aanprijzen. „Dezelfde druivensoorten als in top Bordeaux.” „Grand cru voor een spotprijs!” Ook dat laatste klinkt geweldig, maar het is slechts weinigen bekend dat dit de een na laagste classificatie in St.-Emilion is. Er bestaat een begrip voor deze vorm van meeliften op grote merken en hun reputatie: parasitic marketing. Persoonlijk krijg ik er een wat vieze smaak van in de mond. Bij dergelijke wijnen is dat veelal ook niet verbazingwekkend. Snel dus maar een Les Quatre Fils Aymon opengetrokken, een pinot noir-gamay uit Bourgogne die zich niet hoeft uit te geven voor een ander. Eentje overigens ook, die niet elders te koop is voor 15,49 euro en nu slechts één dag 7,75 euro kost. Wie nu in een keer dat bedrag aftikt, heeft daar straks geen spijt van.

Bron: NRC Handelsblad, 28 april 2018

 


 

In De Grote Hamersma 2015 zijn twaalf wijnen uit het assortiment opgenomen die gemiddeld met een 9 zijn gewaardeerd. De beschrijvingen vindt u hieronder. Door op de afbeelding te klikken wordt deze groter.

Vier Heemskinderen-1

Vier Heemskinderen-2

 


Op zaterdag 4 oktober 2014 schreef Harold Hamersma over de Domaine de l’Ecu 2010 in het NRC Handelsblad. Het artikel is hieronder te lezen.

artikel


In ‘De Kleine Hamersma’ (NRC Weekend van zaterdag 20 september 2014) is een fles Domaine de Bellivière Les Rosiers Jasnières van Eric Nicolas besproken. De recensie is hieronder te lezen (zie nr. 16). Door op de afbeelding te klikken wordt deze groter.

image1

 


 

 

Hamersma schreef op zaterdag 16 juli 2011 in NRC Handelsblad over de Domaine Chapoton:

Biologische rode Rhône
Rode Rhône is een ‘commodity’ geworden. Loop een willekeurige supermarkt binnen en het staat er. En niet één soort, vaak meerdere. Van de allereenvoudigste Vin de Pays des Bouches-du-Rhône, naar AC Côtes-du-Rhône tot aan Côtes-du-Rhône Villages. Soms houdt zich er zelfs nog een Villages in de schappen op met dorpsaanduiding, zoals Chusclan. Alles wat de grootgrutters aanbieden proef ik jaar in jaar uit. En die kwaliteit heb ik vooral de laatste vijf jaar zien toenemen. In wat Hugh Johnson in zijn Wijngids 2011 schrijft kan ik mij dan ook prima vinden: ‘Een groot aantal goede wijnen, redelijke prijzen, slimme producenten, alle wijnen goed te drinken.’ Klopt, zelfs als er een supermarktprijsje op zit. Niks ten nadele van de mainstream dus.Maar als je weet hoe die smaakt, valt de stroomversnelling waarin Domaine Chapoton je doet belanden zo enorm op. Dat is een dynamische bron van geuren en smaken. Even een keitje over dat water ketsen. Pats! Bramen! Pats! Frambozen. Pats! Mineralen. Patsje in drieën…Sappig, energiek en levenslustig. Pats! Biologisch. Buitengewoon bijzonder is dat het hier een stroomversnelling betreft die zich bergopwaarts beweegt.
naamloos
De besproken wijnen zijn te bestellen via pimdadowijnen@gmail.com  of neem contact op via 06-53431298.